26/04/2024
HomeEl dia a diaL’IES Tirant lo Blanc de Gandia ha participat a la Trobada d’Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu de l’Eix Mediterrani “Horta d’Europa”, els dies 4 i 5 de maig passats a Oriola.

Document en castellà

Les alumnes del Tirant, de quart de l’ESO, Nikol Lyubenova, Ainoa Lloret, Mireia Faus, Laura Rousskova i Amelia Mahmoudi, acompanyades pels professors Rosa Boix, Joanvi Pascual, Carlos Fuster i Vicent Mahiques, van participar a la trobada de Escoles EPAS- Ambaixadores del Parlament Europeu- de l’Eix Mediterrani Horta d’Europa, promogudes pel Col·legi Oratori Festiu de San Miguel i organitzades pel departament d’Agricultura de l’ajuntament d’Oriola.

Les jornades, amb el títol «Horta d’Oriola: herència i llegat del Baix Segura», tenen com a objectiu estimular el coneixement d’Europa i de la democràcia parlamentària europea entre els joves. A més, la seva finalitat és crear una col·laboració entre els joves ambaixadors del Parlament Europeu i els agricultors locals, generant debats sobre l’alimentació sostenible, els hàbits de vida saludables i el respecte per l’agricultura tradicional.

A la primera jornada desenvolupada a l’auditori de La Llotja, va tenir lloc l’acte inaugural, presidit per l’Eurodiputat Domenénec Ruiz, la Coordinadora del programa d’Escoles Ambaixadores EPAS de València Begoña Pérez, el Degà de la Facultat de Ciències Socials i Jurídiques de la UMH Antonio Verdú, l’Alcaldessa d’Oriola Carlina Gracia i el regidor d’Agricultura Luis Quesada. Tot seguit va tenir lloc la taula rodona «Les Hortes Mediterrànies a l’Escola», després de la qual, tots els Centres assistents, van signar el document «Manifest-2023, per a la Defensa de les Hortes Mediterrànies a través de l’Educació dels Joves». A continuació es va iniciar l’Exposició “Horta d’Europa”, amb la participació de les EPAS, amb alumnat de quart de l’ESO, Batxillerat i Grau Mitjà de Formació Professional de les Comunitats i punts de l’arc mediterrani de Catalunya, València, Múrcia, Andalusia, Melilla i Illes Balears.

L’IES del Tirant ha presentat al seu pavelló d’exposició dos productes valencians, valorats històricament a nivell internacional, el Sucre de canya i les panses, sota el lema “Recuperant el patrimoni agrícola valencià”, davall l’organització dels professors Vicent Mahiques i Carlos Fuster, destacant el gran èxit i acceptació del públic assistent, sobretot pels més joves, que han pogut degustar la canya de sucre, els confits, la carbassa glacejada, les panses i les famoses “reganyaes” amb panses, oferts al públic per les nostres atentes alumnes.

Les activitats també es van desenvolupar a la seu de la UMH-Universitat Miguel Hernández- de Las Salesas i el Centre d’Interpretació del Palmerar i els Horts Urbans, en les quals, els joves van abordar l’actual situació d’emergència climàtica i van treballar en la creació i posterior signatura d’un manifest per a la defensa de les hortes mediterrànies a través de l’educació dels joves, entenent aquest paisatge com a patrimoni cultural europeu amb un futur incert, anomenat “Manifest per a la Defensa de les Hortes Mediterrànies a través de l’Educació dels Joves” promogut per l’Ajuntament d’Oriola.

La importància d’aquest esdeveniment està fonamentat en el seu benefici per poder traslladar els valors de la Unió Europea, com la solidaritat o la justícia social, als més joves perquè tothom en formi part i se senti integrat en aquesta comunitat que ens representa a tots, donant a conèixer en aquestes jornades allò que es fa a Europa per l’horta i per Espanya. També debatent l’alumnat i la resta de participants, sobre l’horta mediterrània, sobre l’estat en què es troba i el que necessita per millorar-lo. Els centres participants aporten dades i donen a conèixer com entenen l’horta mediterrània i la necessitat de protegir-la perquè,

!L’Horta és Vida i sense ella no es pot subsistir!

RUTA SOROLLA PER VAL
Patis Actius